Wednesday, December 25, 2013

#pernas'13episod1


Perkhemahan Nasional KRS Musleh 2013 atau singkatannya, PERNAS memberi 1000 erti buat diri ini terutamanya pada sisa-sisa hari tahun 2013 ini. Suatu perjalanan yang aku kira cukup rasa rencahnya, suka dan duka. Dan semua itu tidak lain hanyalah tarbiyah dari Allah untuk diri ini.

Habis saja program WAFA'13, aku diminta untuk mencari peserta bagi mewakili SMIAAG untuk ke PERNAS 2013. Pada tarikh 3 Disember 2013, aku memulakan pencarian. Habis segala medan kucuba. FB, whatsapp, private msg, FB messenger, melalui mulut dan juga melalui student sendiri.. Habis kadet KRS form 4 dan form 5 aku jejaki. Semuanya memberikan respon yang negatif. Dan aku, seorang diri mencari peserta.. Mana yang lain?? (kecuali ada seorang cikgu comel tu, sentiasa menyokong aku!). Kenapa aku beriya sangat? Kalau ada yang bertanya... Aku mahu 'all out' selagi masih ada tenaga dan masa lapang. Dan satu lagi, aku benar-benar merasakan ini adalah peluang yang baik untuk pelajar al-amin menimba pengalaman di PERNAS. Sayang sekali jika al-amin tidak menghantar wakil kerana pihak sekolah telah bersetuju untuk menanggung segala yuran perbelanjaan. Ya! Aku kena juga realisasikan harapan SMIAAG untuk PERNAS. TAPI, ada satu kekesalan yang besar. Aku kesal kerana pihak yang mendapat maklumat tentang PERNAS sebenarnya telah lama mendapat maklumat, tetapi tidak disalurkan secepat mungkin. Mangsanya adalah pelajar kerana terlalu 'last minute' dan tidak punya cukup masa untuk buat persediaan. Kesian mereka!

Pencarian peserta diteruskan. Aku sangat sedih dan kecewa sekali dengan kadet tingkatan 4 dan 5. Pelbagai alasan dan kekangan yang diberikan. 
"Diorg tak berminat cg"-banin form 5
"Sorry cikgu, Form4 banin ana rase smue x bleh la cikgu. Sori eh.."- banin form 4
Aku terpaksa redha. Perit tapi redha. Ada yang pada mulanya berminat kemudian menarik diri pada saat-saat akhir. Kadang-kala rasa nak ‘give up’ je. Aku bersyukur kerana beberapa kadet tingkatan 3 memberikan komitmen yang sangat baik! Mereka sangat bersemangat dan mereka jugalah yang membantuku untuk menambah peserta. Antara kata-kata yang menyejukkan hati dan memberikan ku semangat...
"Cikgu jangan risau, nanti ana hantar crew ana untuk PERNAS!"-banin form 3
"Cikgu boleh en kalau ana pergi pernas?"-banin form 4 <3
 Perancangan Allah jua. Keputusan PMR yang selalunya keluar dalam 23hb, keluar lebih awal daripada biasa iaitu pada 19hb. Jadi, pertambahan peserta daripada tingkatan 3 semakin bertambah. Mereka tidak mahu menyertai pada mulanya kerana mereka mahu mengambil keputusan PMR pada 23hb (kononnya) di mana tarikh PERNAS adalah dari 21-24 Disember 2013. Cantik kan perancangan Allah?? =)

Latihan PERNAS bermula. Dari 9hb-10hb. Kemudian berhenti seketika kerana memberikan laluan kepada Kem Qiyadah. Latihan bersambung semula pada 16hb-20hb. Bayangkan betapa pendeknya masa yang mereka ada untuk berlatih. Akhirnya kami semua mengambil keputusan untuk menyertai pertandingan gajet dan orientering sahaja. Kami tak punya masa yang cukup untuk latihan kawad dan BaSed. Walaupun tak semua dapat hadir pada setiap latihan namun komitmen dan pengorbanan yang mereka tunjukkan sangat membuatku terharu. 


banat berlatih membuat gajet

banin membersihkan khemah

hasil kerja banin-meja makan

hasil latihan banin-kerusi
Mereka semua tekad untuk memenangi pertandingan gajet. Beberapa perancangan dibuat. Dalam 10 gajet yang mereka sasarkan. Bermula dengan draf, mereka rancang dengan melukis gajet tersebut sebelum berlatih dan melatih adik-adik yang kurang mahir. Banin form 3 memang sangat bersemangat! Aku sangat berbangga mempunyai kadet-kadet berkualiti seperti mereka. 

Hari dinantikan tiba. Akhirnya seramai 35 orang peserta berjaya dikumpulkan. Semua peserta berkumpul di sekolah pada malam 20hb. Kami bertolak ke Sik, Kedah pada pukul 11.30 malam. Perjalanan memakan masa selama 8 jam dan akhirnya kami tiba dengan selamat di KEDA Resort & Holiday, Kg Bendang Man, Sik, Kedah pada pukul 8 pagi.


setibanya di pintu masuk KEDA Resort

Selepas sesi pendaftaran, para peserta diarahkan untuk membina pengkalan di tapak khemah yang disediakan. Jauh juga jarak antara entrance dengan tapak khemah. Barang-barang kami sangat banyak dan berat ditambah dengan buluh-buluh dan kayu-kayu untuk pertandingan gajet nanti.


semangat banat!

sibuk mengikat gajet

banat sedang membuat gajet



smart kan campsite kami? =)



Maka, bermulalah kembaraku bersama banat tercinta. Banyak suka duka yang kami kongsi bersama. Di sinilah aku semakin mengenali banat. Sungguh indah ukhuwwah yang terjalin. Setiap daripada mereka punya karakter masing-masing yang istimewa di mataku dan menyentuh hatiku. Setiap daripada mereka..<3 <3

Sumaiyah- Seorang yang cool, kelakar dan mungkin kerana demam, dia agak blurr sikit sepanjang kem.. 

Ummu-Seorang kakak yang prihatin, risau dan bertanggungjawab..juga sensitif..dia tahu cikgu terasa hati dengan banat.. =P

Maryam-Selalu menjadi penggerak, kreatif, selamba dan sangat prihatin dengan kebersihan tapak kem. Ibarat 'abang' bagi semua orang... hensem!

Adnin-Mesra, kuat semangat, sentiasa jadi penyokong, rajin dan sporting.

Amira-Sentiasa menyokong Maryam, menjadi pemikir dan keseriusannya kadang-kadang terlihat. 

Ameerah-Paling ringan tulang, rajin mengemas dapur, selalu jadi volunteer..tq~

Balqis dan Sofiyah- adik yang bersemangat dalam apa jua aktiviti. Berkemahiran. Mendengar kata dan banyak idea bernas.

Liyana, Hanna dan Khadeejah- Mereka pelengkap banat. Kemahiran mereka jangan disangkal.

Amal, Zakirah dan Zaimah- Ceria, kecoh, santai tetapi tetap mahu belajar.

Adilah dan Izzah-Agak lembut, agak diam tapi tetap main peranan.

Aminah-Kelakar, suka ketawa dan tak kisah untuk cuba apa2 saja. Sentiasa semangat!


17 Banat SMIAAG yang mantap! <3




Semua karakteristik ini diblend sehingga membina satu pasukan yang mantap! Cikgu sangat gembira hidup bersama antum sepanjang 4 hari itu!






1 comment:

  1. Cikgu hehehe terima kasih. Terharunya cikgu tulis semua ni. Tak sangka cg memerhati sebenarnya. Hehe

    ReplyDelete