Thursday, January 2, 2014

#pernas'13episod5

Mereka kadet terbaik! Banin wa banat! Masing-masing terbaik! Kenapa aku begitu yakin sekali dengan tagline tu? Sudah pasti lah kerana kemantapan dan kemahiran yang mereka ada. Antum bayangkan, mereka langsung tiada persediaan. Tidak pernah buat latihan BaSed mahupun kawad, tetapi mereka melangkah gagah menuju medan pertarungan. Dalam masa beberapa jam atau boleh aku kata dalam beberapa minit saja, mereka cuba untuk mengingati setiap langkah dalam BaSed dan kawad. Dan ada juga yang baru saja belajar BaSed tapi boleh lakukannya dengan baik semasa pertandingan! Tabik Spring dari cikgu!!! 


Up!

Dan apa yang membuatkan aku lebih kagum dengan mereka, walaupun masuk pertandingan dengan senjata yang tumpul, namun mereka semua mendapat pujian daripada para juri dan pengadil. Aku sendiri yang mendengar komen dari pengadil BaSed banin ketika itu. Katanya,
"Saya tahu antum boleh lakukan yang lebih baik dari ini. Antum semua berbakat. Cuma antum tiada persediaan. Saya boleh lihat itu. Antum semua ada kemahiran."
Saya harap antum akan lebih bersedia di masa akan datang
 Bukan setakat BaSed, bahkan untuk pertandingan kawad banin juga, mereka mendapat pujian. Suara komandan yang jelas, kuat dan bersemangat. Walaupun dari segi kekemasan, kami tiada, namun mungkin disebabkan 'nilai' inilah, PERNAS'13 telah memilih Sarjan Zaim Aizat Afdhal sebagai ketua kontinjen yang mengetuai seluruh sekolah pada Majlis Perasmian Penutup PERNAS 2013. Sesuatu yang memang membangga! 


Pergh!! SMIAAG tunjuk belang!!!

Sudah aku katakan, mereka bukanlah kadet yang biasa-biasa saja. Segala usaha, segala potensi mereka tidak disia-siakan. Semua itu dinilai. Mungkin di sekolah, mereka tidak menyerlah, tidak nampak kepimpinannya. Tapi, di sini, mereka lebih menjadi diri mereka. Lebih berani ke depan. Lebih yakin kerana inilah kecenderungan mereka. 

Aku percaya, dengan meletakkan seseorang pada minat dan kecenderungan, akan mampu mengubah dan mendisiplin dirinya. Akan memberikan lebih keyakinan dan percaya diri. InsyaAllah, aku mengharapkan dan mendoakan mereka-mereka inilah yang akan mewarisi kepimpinan Syabab SMIAAG 2014 dan seterusnya. InsyaAllah!


Buat para kadet KRS, antum semua kena lebih bersemangat menghadapi tahun baru yang lebih mencabar. Antum kena lebih serius, lebih matang dan lebih berdisplin. Jangan sia-siakan peluang kedua yang antum dapat di SMIAAG. Cikgu doakan antum sukses dalam pelajaran dan juga SYABAB. InsyaAllah...


No comments:

Post a Comment